rösta.

lördag, september 18, 2010

jag har som ni vet inte på något sätt försökt dölja på vilken sida jag kommer lägga min röst imorgon. här är en anledning till varför:
http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html

det här är bara en av många berättelser. liknande berättelser lyssnar jag till dagligen i mitt jobb.
för att jag ska kunna titta de ungdomar som jag jobbar med i ögonen efter morgondagens val så finns inget annat alternativ än det rödgröna. ungdomar som berättar hur deras förälder har blivit utförsäkrad och hur de då själva måste gå och söka ekonomiskt bistånd. hur arbetsförmedlingen stänger dom ute de 90 första dagarna och hur dom omedelbart blir passiviserade och hur deras mamma el. pappa än mer passiva. Hur kan man blunda för att det finns så många människor i dagens Sverige som har råkat riktigt illa ut på grund av alliansens politik? vem kunde gissa att detta är Sverige 2010? inte jag. hur kan man mena att skattesänkningar kan leda till en bättre välfärd? Hur kan man påstå att privatiseringar kommer trygga vår framtid? Jo. säkerligen för den som redan sitter säkert. för den som har en trygg inkomst och råd med en "framtidsförsäkring". Vad kommer då hända med dom som hänger löst? Som inte har råd. som kanske inte har ett eget skyddsnät att falla tillbaka på? vem hjälper då? det ska löna sig att arbeta, givetvis, men till vilket pris? en dag kanske jag blir sjuk, arbetslös, då är jag lyckligt lottad för jag har en älskad sambo, en underbar familj, en fantastisk släkt, varma och fina vänner. utan dom hade jag under alliansens ledning definitivt fallit. HÅRT.

sakfrågorna är egentligen oväsentliga. för mig handlar det om en tro på att människan är en solidarisk varelse. en som vill hjälpa sin nästa oavsett kön etnicitet eller status. vi är alla jordens medborgare och vi måste ta ansvar för alla och för vår framtid. och när jag ändå är igång vill jag även utrycka mina känslor för något som varken alliansen eller de rödgröna ställer sig bakom. jag är uppriktigt rädd för att sverigedemokraterna kommer förbi spärren, finns det verkligen så mycket okunskap och rädsla?vem kan mena att en svensk är så mycket bättre än någon annan? vem kan någonsin se det mångkulturella samhället som ett hot?

så vilken människosyn har du?

valet är lätt. jag röstar för en trygg välfärd för ALLA. rösta som jag, RÖDGRÖNT.

2 kommentarer:

Perssons pack! sa...

Det känns bra att läsa sin dotters blogg så några timmar innan Sverige ska välja väg de nästa fyra åren, hoppas också hennes moder läser detta. Puss o Kram från Papps.

Madde sa...

Jag håller fullständigt med dig! Med tanke på allt man möter i sin vardag finns inget alternativ för mig heller. Rödgrönt va det här!