mina poppis bullar!

onsdag, juli 09, 2008







nutella bullarna gjorde en hit så här kommer
receptet! inget svårt egentligen, bara helt vanliga
kanelbullar fast utan kanel, socker och smör som fyllning.
margarin/smör 100g
mjölk 5 dl
jäst 50 g
salt 1/2 tsk
socker 1-1 1/2 dl
kardemumma 1 tsk
vetemjöl ca 1,3 liter
fyllning nutella(så mycket du tål!!)

smält fettet, tilsätt mjölken och värm till fingervärme.
smula jästen i en degbunke. tilsätt lite av degspadet och
rör till jästen är upplöst. häll i resten av degspadet, salt,
socker, kardemumman och ca 2/3 av mjölet. Arbeta degen
blank och smidig med maskin eller för hand. tillsätt mera av
mjölet men spara lite för utkavling. täck degen med en bakduk
och låt degen jäsa på dragfri plats till dubbel storlek.

arbeta sedan degen smidig på en lätt mjölad arbetsbänk.
kavla ut hälften av degen, smöra på nutella, gör bullar/snäckor
på valfritt sätt!(gör sedan likadant med andra hälften
av degen, såklart!) Mitt sätt var att vika degen en gång sedan
skära smala strimmor som jag sedan snurrade ihop till en bulle!

Låt bullarna jäsa återigen till dubbel storlek under bakduk
(risk för att den blir lite kladdig med tanke på nutellan!)
Pensla sedan med ägg och garnera med pärlsocker. grädda
bullarna mitt i ugnen i 250 grader ca 5-12 minuter. Låt dem
kallna under bakduk.
Lycka till!

4 kommentarer:

Madelene sa...

Toppen! Detta måste jag testa. Puss

Marlene =) sa...

Tack för ett bra recept! Gjorde dina bullar igår, de blev jättegoda. /Marlene

melene sa...

åh dessa ska jag absolut testa :D! tack för receptet! mvh melene

Petra sa...

Dessa måste jag baka snarast:-) Tackar för tipset.
Ha en fin dag!