fredag, september 05, 2008

Satt precis med näsan i min kära Grönmo, metoder i samhällsvetenskap(och, ja, den är mig faktiskt redan väldigt kär. förklarar sådant jag aldrig förstått!) men då mindes jag en utmaning jag fick av min kusin vitamin i el capital. tar tag i den nu som en liten litteraturpaus i kurslitteraturen!

vilken bok läste du senast? för att hänvisa till min intro-text så blir det ju Grönmos, metoder i samhällsvetenskap. men för att återigen minnas min greklandsresa så började jag där läsa en bok med titeln Misstanken av Minette Walters vilket skulle visa sig bli en besvärlig läsning eftersom sidorna började falla ur. jag gav upp!

vilken bok ska du börja på härnäst? hade önskat att jag hade haft tid för min hylla med skönlitterära böcker men tyvärr så nästa på listan är Social work in a risk society av Stephen A Webb. tydligen kommer den diskutera hur vi har gått från ett samhälle som fokuserade på förbättringar till ett samhälle där Risk står i fokus. vi försäkrar oss och beställer avbeställningsskydd per automatik. ganska intressant...och lite skrämmande.

är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla? Inom socialt arbete har jag träffat på mestadels kvinnor, men konstigt nog författarna till mina böcker inom samma ämne är förvånansvärt män.!

när du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.? Ja. kan hända när det gäller den segare typen av kurslitteratur. annars brukar man inte hinna märka vart i boken man befinner sig. i somras plöjde jag mig igenom några pockets(bl.a. även SMUTS som kusinen också hade läst!) och då hann man inte med och märka vart i boken man befann sig.

hur väljer du vilka böcker du vill läsa? omslaget är ytligt nog väldigt avgörande för mig. även topplistorna kan övertala mig.

när blir en bok för lång?sådär sagan om ringen långt kan vara lite i det längsta laget för mig.

läser du lika gärna på engelska som på svenska? skönlitteraturen blir oftast på svenska på grund av tillgängligheten men när det gäller kurslitteraturen har man ju inte så mycket och välja mellan. det på listan eller inget.

vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa? tänkte spontant PS I love you. men kom sedan på att detta var en film:)(att min kärlek till film är sneppet större än till böcker blev plötsligt mycket tydligt!!) inser att jag inte har övertalat några vänner alls att läsa några böcker den senaste tiden. så har tydligen inte läst så där förskräckligt bra böcker på senaste tiden. har dock blivit rekommenderad många som jag ännu inte hunnit med. men dom finns med på listan: "att göra när kurslitteraturen tar slut, sommaren 2009".

kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? o,ja. började läsa en självbiografi som en av hitlers närmaste sekreterare hade skrivit. ingen hit. lite varning på den. ett försök till att göra ett monster till människa som inte lyckades i min hjärna!

vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla? samhällsvetenskap kort och gott.

Så nu för att föra denna utmaning vidare utmanar jag:
Min mor
Moster Gullan
Moster Ingela

Ha en fin dag. Kram

2 kommentarer:

Gullan sa...

Ja, en bok kan läsas på många sätt. Jag brukar läsa "sammanfattningen" och lite av de sista bladen i boken...Ha, ha, jag är inte någon större bokfantast, tyvärr. Men hittar jag något som är intressant tar jag några sidor i taget, jag plöjer inte igenom hela boken på en gång. Det går bara inte. Hur omslaget ser ut kanske för min del är ganska viktigt, men budskapet desto viktigare. Läsböcker i CD-format är perfekt. Det har jag en hel del, men inte hunnit höra alla ännu.
Kjam Gullan

Jennie sa...

Äntligen någon som antar min utmaning..hehe! Hur är allt med dig? Hörde att Elin hade stött på dig på Coop! Jag var ju nere en snabbis i Växjö i helgen på bröllop! Jättefint!! =) Hoppas allt är bra annars, tycker minsann det är dags för Sthlms-helg snart, sept. är redan fullbokad med okt. eller nov. kanske?! Kramar!