en kromosom av lycka.

fredag, oktober 03, 2008


mitt första kusinbarn på mammas sida kom för lite mer än ett år sen. kusin markus och hans caroline fick calle. calle föddes med den extra kromosomen som innebar down syndrom. att beskriva känslan som markus och caroline hade kan jag omöjligt göra men att beskriva min egen däremot kan jag försöka med. alla hade vi förväntningar om ett litet barn precis som vilket barn som helst och när calle kom blev reaktionen lite annorlunda till en början. hos mig infann sig ändå ett omedelbart lugn över att calle hade hittat precis rätt. föräldrar med förmåga att inhämta den rätta kunskapen och förvandla tidigare fördomar och okunskap till precis det som calle behöver. två föräldrar med oändlig kärlek för ett barn som inte är vilket barn som helst utan deras egna unika barn som är värd mer än guld.

som den (förhopningsvis) kloka socionomstudent jag är handlar min vardag om att bryta ner fördomar och förutfattade meningar som delar in och grupperar vårt samhälle i värdiga och ovärdiga. alla har vi olika förutsättningar i livet men det är inte förutsättningarna som bestämmer vilka vi är. låt inte trångsynthet och ignorans bli en del av din vardag, stå upp för människors lika värde. det kan säkert låta som moraliskt radikalt babbel men jag försöker bara vara tydlig i mitt budskap:) Jag måste få skriva av mig såhär på fredagen efter att ha lyssnat kusin markus mycket kloka ord(del 2 av 3) i karlavagnen.
som otroligt stolt kusin tar jag nu helg efter att ha analyserat klart min avhandling, inskickat till examinator med hopp om godkänt. tvätten maler på i tvättmaskinen och golvet skriker som vanligt om att dammsugas. solen tittar fram och promenaden runt sjön känns så otroligt lockande. å andra sidan la min fritte på andra sidan bron fram förslaget om en runda på stan vilket skulle stämma in rätt bra i fredagsstämningen! För ovanlighetens skull blir det en helg i vårt lilla hem i växjö. jag och niklas bara precis som det ska vara. inget jobb och otroligt nog inget plugg. läste om mässa i tipshallen som kan bli ett trevligt lördagsnöje. strosande i bokhultets skogar förutsatt att regnet håller sig undan vore ju inte heller fel. vi får helt enkelt se....öppen för förslag i alla väder!
Kan inte heller låta bli att längta lite till nästa helg då jag och två tjejer till åker till gbg för en tvådagars instruktörsutbildning i spinning(äntligen efter mer än ett år på instruktörscykeln!). Kunskapen är oändlig så jag kommer troligtvis aldrig få nog. meka med bpm kadens och fart är numera en livsstil. körde två pass igårkväll som var mycket uppskattade. utmanade med en remix av fångarna på fortets "theme song" vilken gjorde succé. vi drog varandra upp till toppen av berget där vi till sist fick flåsa ut till monsoonrainsong.
det blev mycket text och lite bild i jämförelse med hur det brukar vara. (caroline, jag tog friheten och lånade bilderna av dig...hoppas det var ok). det kommer troligtvis mer bilder och mindre moralisk radikal text nästa gång:) Trevlig helg. kram

2 kommentarer:

VARDAGSPUSSEL sa...

tack för så fina ord! det värmer mer än du anar och jag kan ju inte låta bli att fälla en liten tår av lycka och tacksamhet. det känns bra med sådana engagerade socionomstudenter :) som hjälper oss vända på alla fördomar som finns, fortsätt så!! calle hälsar med ett leende!
många varma kramar caroline

ANGELICA sa...

kanonbra skrivet! är ju precis det tänket som ska genomsyra vårt arbete! å vilken supergo grabb! ha en fin helg vännen!